Sunday, March 6, 2011

kembali kezaman dolu2..

aku tak paham betol la..

apesal dikale aku ade berlambak2 assignment nk kene hadap. bertimbun2 report nk kene buat.berjuta2 fans nk kene approve kt fesbuk nuh..(erkk..itu tipu..). time tu jugak laa laptop aku nk wat hal.
time tu jugak laaa die nk tergedik2 nk terbakar. kot klu kene usik dek encik virus,aku tade la marah sgt. format saje,dah setel. ni, TERBAKAR.. ok..ia sangat menyakitkan hati.
dan sekarang aku da jadi mcm encik parasit yg menumpang laptop org disana sini...
............(speechless)

huh..tibe2 pulak aku dapat satu berita yg langsung tak best.
lecturer german aku membuat titah perintah yg agak menyakitkan hati. ade ke patot die suruh kami buat kuiz online ketika aku dah plan baaeeekkk punye nk pulang ke kampung halaman. maka,dgn masalah laptop rosak,broadband dah terminate,maka,aku terpaksa jugak pegi ke satu tempat yg aku rase dah berabad jugak aku tak pegi.
amende?
CYBERCAFE atau name manjenye CC..

okay..selangkah aku masok dalam cc ni,tibe2 mate aku teros 'terflashback' to 10 years ago. dimana waktu tu umo baru 13 taon. waktu tu aku bodo2 lagi.. baru nk kenal kompiter tu hape. umah pon tade kompiter mase tu. apetah lagi laptop. apetah lagi laptop yg dah terbakar. dem.

bile umah tade kompiter,cekgu kt skolah pulak asyik ajar camane care nk gune kompiter neh,jadinye,aku pon konon2 nk praktik la ape cekgu ajar kt skolah nuh.

disitulah aku mule pandai pegi cc. punye la bangge bile reti bukak kompiter. padahal tekan button start tu je hah. pastu ape aku buat? maen taip2 pakai microsoft word. itu je la pon yg aku tau gune waktu tu.

waktu tu,cpu die makkk aiii.. punye la gabak. dah srupe dapo gas. beso yg amat. pastu pulak monitor die,bentuk cam tv yg kt umah nuh. skang,kemain slim lagi die. part si tikus tu plak,wajib ade mouse pad. klu tak,die tamo gerak. tikus skang,jgn kate mouse pad,wayar pon tade. pendek kate,klu abg2 atau akak2 yg da masok unibesiti waktu tu,sape ade menatang kompiter camni,die hebat la...





pastu bile aku dah slalu sgt pegi cc. ayah aku bising. die kate aku membazir. maka,ayah pon beli la sebijik kompiter. same mcm kt cc bagi mengelakkan anak dare die ni merayau pegi cc selalu. ngabiskan duet kate die. duduk la aku kt umah maen menatang microsoft word tuh. tp tak lame... lepas dah tau pulak gune tenet,merayap lagi pegi cc. pasal yg kt umah punye tade tenet. mane syokk nk maen kompiter tade tenet ye takk?

time tu jugak la aku reti nk chatting2. zaman tu tade lagi kot yahoo messeger,pesbuk sume. nk chat kene la join mIRC. die punye sistem,gile kuno. kene pilih server,kene pilih chatroom. pastu chatting mcm nk gile. almaklumlaa budak baru nak naek.

mase tu,tiap2 hari kumpul lime posen pakai duet blanje skolah. semate2 tiap2 wikend nk pegi cc. nk men chatting.lame gak aku wat perangai gile chatting tuh.
sampai satu mase bapak aku naek hangen pasal aku ketagih sgt nk men chatting.sudahnye die naek angen.. hambek ko..tros tak brani nk pegi cc.

tp pas bapak aku dah sejuk,setaon due pastu aku wat balek prangai pegi cc tuh.kali ni dah dewasa sket,dah reti maen frenster. ramai woo kawan aku mase tu. aku adelah manusia yg paling setia dgn frenster waktu tu.pasal myspace pon aku tak layan. aku layan frenster aje. sampai la skang ni,dok layan pesbuk pulak. maka,terabai la frenster.

kalau aku ingat2 balek,sumpah bodoh waktu tu.. hahahah

pastu satu hal lagi..bile nk pindahkan posisi atau kedudukan kompiter tuh. punye la seksa.. pasal cpu de kemaen berat lagi. 2 3 kali jugak nk kene berangkut. pastu bile dah sampai ke tempat yg baru nk letakkan kompiter tuh,satu kije lagi nk pasang balek wayar yg aku dah cabut mase nk angkat menatang ni tadi. jahanam betol...

pastu lagi,mase skolah dulu, aku amek teknologi maklumat. kt situ la aku blaja menatang kompiter ni ape function die selaen maen taip2 kt microsoft word tuh. baru la aku tau kehebatan encik kompiter ni.
sampai la ni,aku dah tak men dah kompiter2 ni. skang pakai laptop.

tp laptop terbakar....!!!
pakai kompiter tak terbakar.. esok jugak aku beli kompiter sebijik letak kt umah. puas ati aku.


okay...aku nk balek. kang mak aku membebel. buat pe aje kt cc tuh, jawap kuiz 5 minit je. yg lebihnye merewang sane sini.
bese la mak oi... bile dah ngadap tenet ni..ade je la bende nk buat. hehe =p
chow~

No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.