Monday, October 25, 2010

kaitan antara HUBUNGAN ETNIK dan subjek SEJARAH mase skolah dulu...

mase aku tgh syok2 bace nota utk exam esok,tibe2 aku teringat zaman aku skolah2 dulu.. sbb subject ethnic relation atau dalam bahase melayunye, hubungan etnik ni,mostly bercerite pasal sejarah malaysia. dan secare tak langsungnye aku teringat puan subidah dan encik zakaria selaku cekgu sejarah aku mase form 4 ngn form 5 dulu....

....apesal plak tetibe aku teringat kt diowg...?
terdetik dalam ati,sekarang baru rase menyesal sbb langsung tak ambek tau pe yg cekgu cakap mase skolah2 dulu. klu tak,tade la aku pulun bace nota yg tebal gabak ni sampai mcm nk terkeluar bijik mate..

terkenang zaman2 belajar sejarah mase skolah dulu.....

form 4




mase tu aku baru pindah dr SMK TUN AMINAH ke SMK SRI GADING. aku dulu2 skola bese je..tade la cerdik pandai sangat.. tak layak masok MRSM atau pon Skola asrama penoh. bile dah pindah skolah baru,aku dapat masok kelas 4SN2. tgk..betape tak bijaknye aku.... kelas pon,kelas kedua aje...
heh~
eh..aku nk cite pasal cekgu sejarah la...
cekgu sejarah aku waktu ni,adelah puan subidah.
beliau adelah seorang cekgu perpustakaan. (betol ke aku eja?)
ketike beliau melangkahkan kakinye masok ke kelas aku utk sesi pembelajaran subjek sejarah,aku akan menjadi makhluk pertame yg akan menguap seluas2 alam, kerane subjek sejarah adelah subjek yg teramat aku tidak gemar.diulangi..TIDAK GEMAR... dan klu korg nk tau,aku adelah makhluk yg SGT SUKE tido dalam kelas. lebih2 lagi kelas SEJARAH..

puan subidah ni pulak,spesis suke membace.. al maklumlah beliau cekgu perpustakaan.. (err..betol ke aku eja? terase mcm da lame sgt tak mengeja p.e.r.p.u.s.t.a.k.a.a.n)
jd,sewaktu mengajar,beliau juga akan membace.... korg ingat tak betape tebalnye buku teks sejarah tingkatan 4??
tebal jugak..tak salah aku ade dlm 300 lebih muka surat.
spt yg aku kate td,puan subidah adelah seorg yg sgt suke membace..sampai kat dalam kelas ejarah die pon,die akan membace sebijik2 ape yg tertulis kt dalam buku teks tu.
oh..korg tau ape perasaan aku waktu tu? semestinye aku teramat2 mengantuk. mungkin waktu tu 3 4 lori setan dok bergayut kt kelopak mate aku dan memakse aku utk tido...
lalu ayat yg khas ditujukan utk aku,ikhlas dari lubuk hati puan subidah....

"atiqah..suare sy ni terlalu lunak ke sampai awak boleh tido sebegitu lena?"

aku tak membuat ape2 reaksi kerana aku sememangnye terkenal dgn reaksi muke kayu. atau secara mudahnye,muke tak makan saman..

dan hasilnye...aku fail dalam SETIAP ujian sejarah sepanjang aku berada di tingkatan 4...
mmg cemerlang...

form 5




cekgu sejarah mase form 5 pulak dah bertukar. mungkin puan subidah dah tak larat nk mengajar kelas aku yg kaasitinye adelah dalam 24 orang.tp tahap kebisingannya melampaui jangkauan otak manusia normal..

lalu,jawatan cekgu sejarah utk kelas kami bertukar ke tangan encik zakaria..
bermula lah episod ngeri dalam hidup aku,bile cekgu zakaria adelah seorang yg sangat suke memberi kerja rumah (homework). klu korg nk tau,sepanjang zaman persekolahan aku,adela dalam 5 6 kali sahaje aku membuat kerja rumah utk semua subjek.
itupon selepas dipakse dan diugut..
klu tak,macam2 alasan yg aku akan bagi. buku tertinggal la.. beg ilang la... buku teks basah la.. kawan pinjam la.. dan macam2 lagi sampai cekgu2 pon tak larat nk dengar.

berbalik pd encik zakaria. beliau adelah seorg cekgu yg berdedikasi kerana beliau akan memastikan pelajar beliau betol2 paham tentang topik yg beliau bincangkan pade hari itu. namun,aku sebagai seorg pelajar yg lebih berdedikasi,masih tak mampu utk membuang tabiat buruk aku iaitu,tido dalam kelas.

sebenarnye,bukan kelas sejarah je yg aku akan tido. SEMUA kelas yg aku rase bosan,aku akan tido. cekgu2 pon da malas nk tegur lagi..lebih2 lagi cekgu syahid(cekgu BM). ade je jawapan yg keluar dr mulut aku setiap kali die bising bile aku tido dalam kelas.

oh..menyimpang lagi...
satu hari,ketike waktu sejarah abes,cekgu zakaria sebok2 mengemas barang2 beliau utk keluar dr kelas kami. waktu tu jugak la aku baru nk terhegeh bangun dr lena dan menggosok2 mate seolah2 aku baru bangkit dr tido yg panjang. waktu tu jugak la beliau lalu di depan meja aku. beliau behenti betol2 depan aku yg ala2 mamai.. dan beliau berkate...

"atiqah,esok awk bawak la tilam,bantal,selimut sume mase kelas saye..lagi lena tido awk.."

dan aku menjawap..

"baek cekgu.." tanpe aku sedar yg die tgh perli aku.. maklumla..tengah mamai...

................................................................

dan hasilnye.kalau korg nak tau,sejak dr ujian bulanan yg pertame utk subjek sejarah waktu form 4,sampai trial spm mase form 5,aku TAK PERNAH lulus subjek sejarah.

naseb baek mase SPM, sejarah aku tak kantoi. klu tak,mst syok2 cekgu2 sejarah aku shoot aku sbb suke sgt tido dalam kelas sejarah.
dan lebih memeranjatkan hati aku,aku dapat b3 utk subjek yg paling aku 'sayang' tu..
gile tak sangke,selena-lena aku tido,sejarah jugak yg aku tak sangkut..(ade ke peribahasa tu?)
walaupon tade la cemerlang dan gemilang pon,tp ok la utk makhluk yg teramat suke tido dalam kelas mcm aku ni...

sekarang,bile kene belajar subjek2 ala2 sejarah kt unibesiti ni,tibe2 aku teringat perangai aku mase skolah dulu2.. walaupon sekarang,aku masih mengkekalkan tabiat buruk aku iaitu tido dalam kelas yg aku rase aku bosan,tp tabiat tu tak seterok dulu. ade jugak waktu2nye yg aku bangun dan membulatkan mate aku utk cube paham pe yg lecturer cakap kt depan kelas nun...

bile kene bace balek nota HUBUNGAN ETNIK ni,aku rase cam aku kembali kezaman sekolah,dimane,mate akan mengantok sejurus aku membuke mukasurat pertame....

kenape la subjek ni kene jd subjek wajib...adeh~



p/s : ex-SMKSG korg ingat tak name2 yg aku sebotkan diatas? klu korg ingat,bagos la... jase cekgu,jangan dilupe..walaupon perangai korg mcm hantu eh,mcm aku waktu skolah dulu.... peace cekgu kassim.. hehe~
=)

sambung bace nota~

~END~



No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.