Tuesday, August 24, 2010

bile bulan bersinar terang...

sejak aku dilahirkan hampir 22 taon dulu atau dengan kate laennye,dari aku kecik,aku ade satu tabiat yg aku bawak/buat sampaila aku dah besa gabak cam skang ni..

................aku suke tengok bulan...........

family aku ni,spesis suke nk camping2 atau saje2 melepak tepi laot waktu malam.. sejak dr aku kecik cenonet sampai la da besa/berat ngalahkan mesin basuh cam skang ni,ayah aku punye habitat ketike waktu cuti adelah dikawasan berair yg mempunyai hidupan bername ikan. pendek katenye,ayah aku suke pancing2 ikan. kerana itu,sampai sekarang aku juga mempunyai tabiat yg hampir serupa dgn pancing ikan.cume aktiviti yg aku jalankan tak ade hasil berupa hidupan seperti ikan.

bile habitat ayah aku berada ditepi pantai,aku adelah makhluk yg paling gembira kerana aku akan dapat duduk berjam2 kt tepi pantai sambil merenung bulan dan segala macam spesis bintang yg ade kt atas langit tu.

tabiat aku bertambah kronik apabila umur aku mencecah ke paras akil baligh bile sindrom gatal2/merenyam mule mengganas dalam diri. bile tgk bulan,aku akan senyum.

sebab??

seseorang yg pernah mendapat tempat istimewa dalam hati pernah berkata....

"kalau rindu,tengok la bulan.. sbb,walau dimane kita berada,kita akan tetap berkongsi bulan yg sama..."

kate2 yg aku ingt sampai sekarang dan menjadikan aku adalah habitat yg paling setia menunggu setiap tanggal 15 untuk menyaksikan bulan penuh. walaupon sekarang hati tade rindu kat sape2,tp setiap kali aku tgk bulan,memori kecik2 dulu,memori jatuh bangun/tersungkur terduduk dulu, perlahan2 mule la menari tergedik2 kt depan mata..

dan diri mule insaf bile teringat segala kesusahan kepahitan kepayauan dan kemanisan utk aku berada ditempat aku berdiri sekarang.

secara otometiknye tangan aku mule gatal2 utk taip mesej yg berbunyi.....

"tgk bulan.. bulan cantik sangat..."

......dan ditujukan kepada org2 yg aku ambik pedulik akan kehadirannye dalam hidup aku..
(note pade hidupan yg penah dapat text cenggitu dari aku)

.......................................................................

sebab musabab kenapa secara tiba2 aku bercerita pasal perkara luar silibus :

td petang aku berbuka pose kt tepi tasik besama cik farhana idris dan encik azreen yuzrem. dan secara kebetulannya tempat kami duduk,betul2 menghadap kearah bulan yg hampir2 penuh.

baru teringat esok cukup 15 hari pose. maknenye esok bulan akan penuh dan kelihatan bulat kt atas langit tu...

berlatarkan tasik dan bagunan s&t. aku terkelu lidah sekajap.. bulan sgt chantek dr posisi ini..

"kawan...! tgk bulan..bulan chantek sgt2..."

~END~

hidup.bai.baik.bile.tgk.bulan.chantek.

No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.