Friday, August 27, 2010

hujan di tengah2 hari jumaat

dulu....
ayah aku penah cakap... zaman die kecik2,klu hujan mase tgh2 ari jumaat,atok ngn nenek aku akan suoh anak2 diowg maen ujan. org tue2 cakap,klu ujan pas kol 12 pade hari jumaat,tu tandenye hujan yg turun tu,hujan rahmat.

sekarang....
tepat kol 12.10 minit tghari td,hujan turun selebat2nye.. walaupon mmg cuace mendung cam da nk masok waktu berbuka pose,tp aku tak sangke la plak yg ujan akan turun selebat itu. tibe2 mak aku datang kt aku yg kunun2nye sedang khusyuk menjahit leher baju aku. (sebenarnye tgh bukak balek benang sbb salah jahit.. ngeh~)

mak cakap.....

"pegi la maen hujan tu.. hujan tgh2 ari jumaat camni susah nk jumpe.. tambah2 lagi arini,nuzul AL QURAN..."

aku ni mmg spesis pantang dgr bunyi ujan.. bile ujan turun je,mule la kaki gatal2 nk g maen ujan tu. walaupon umo da 22,badan da besa gabak,tetap jugak nk wat prangai kanak2 rebina tak cukup umo. mule la aku tergedik2 dok nk maen ujan. prangai mmg tak ubah dr kecik..

dan bile mak aku cakap cenggitu,dgn pantas dan tangkasnye,aku campak baju yg ade kt tangan..aku campak tah kemane.. sudahnye aku tak jumpe baju yg aku campak..skang pon aku masih cari ag mane aku buang baju tu..

hujan..hujan..hujan..

rase puas bile dapat maen hujan. rase cam dapat balek ke zaman kanak2 dulu. tp aku maen sekejap je.. kang lame2 makruh plak.. kurang pahale pose aku..

lagi 1,mak aku pesan...

"jgn lupe doa..salah satu waktu paling mustajab utk berdoa,waktu ujan tgh turun lebat2.."

jadi, jumaat=ramadhan=nuzul ALQURAN=hujan rahmat...

ade org penah pesan,klu dapat tempias hujan di tgh ari jumaat,tadah airnye dan minum..
tp sbb arini pose,aku tadah dan tunggu malam kang baru minom...

erm...

segala yg baik,tak salahkan klu kite ikut?

~END~

hidup.baik.baik.pas.maen.hujan.

No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.