Sunday, March 14, 2010

gelap gelite di dalam gue...

selepas beberape lame aku tak wat keje2 gile ngn melakukan aktiviti lasak,akhirnye arini aku berjaye jugak folow jungle trekking kelab rekreasi uitm. puas?? mmg sgt2 puas. sbb lame aku tak wat keje2 camni.last aku camping,jamboree pengakap 2008.tu pon tak mencabar..cam korek idong je rasenye.. ni baru betol2 menarik..mencabar skill aku sebagai peminat setia aktiviti camping di dalam hutan. hee~



xpdc GUA GENDANG
location : hutan simpan baling kedah / sempadan kedah-perak
mase : 2 pm (13 march 2010) - 8pm (14 march 2010)

kali ni,aku buat keje yg agak pelik bile secare tibe aku menjoinkan diri dalam aktiviti/ekpedisi kelab rekreasi yg sememangnye aku bukan ahlinye.. aku ahli JPAM sebenanye,tp oleh kerane kaki da rase gatal2 + gedik2 nk panjat gunung,aku join pakai redah je join kelab ni. bukan ape.lame sgt tak men panjat2 gunung.terjun2 sungai.. kaki da gatal..
jadi,berbekalkan semangat yg poyo2 kental ditambah pulak ngn muke tak malu,aku ikot la ekpedisi diowg kali ni. ekpedisi gua gendang. aku pikir,kami akan jalan2 dalam gua.ataupon dok berkhemah2 dalam gua. tp totally silap. sampai je kt perkampungan siam(atau sebenanye kampung thailand?? tah la.aku tatau) kami start berjalan. tak mencabar,sbb jalan tar/jalan batu kerikil.jalan cam bese walaupon ade la 5 6 kai kaki nk terpele'ot sbb terpijak batu kerikil beso2 gabak.. yg aku agak2 nk gelak tp tertahan,mase nk masok kampung tu,ade sorg cine (cine ke?? tp ckp loghat kedah..lantak la..) jual cd + dvd cetak rompak. cet~
perjalanan ala2 mule nk mencabar bile kami strt memanjat bukit.guide kami dah pesan yg perjalanan kami akan meredah sungai. hati aku pon melonjak keriangan sbb aku dah tak sabar nk maen aer..!!
tp hampeh.. hari makin gelap.. tak sempat nk redah sungai kami dah kene cari camp site. dok la bermastautin 1 mlm kt situ. best mmg best sbb tido ditemani bunyi2 burung pelik2(aku tak penah dgr bunyi burung tuh) + bunyi kera menjerit2 mintak ditampar. memekak.. 1 mlm aku tak boley tido. dok dgr bunyi mcm2..tak termasok lg bunyi2 yg seram. nk kate aku sengaje tanak tido,mmg tidak rasenye..tp aku mmg tak boley tido. syok plak dgr bunyi aer.. layankan aje perasan nk menghayati bunyi2 yg takkan dpt klu tak masok utan.
lame2 aku terlelap..
pagi2 sabtu,aku dah bangun lepas di kejotkan oleh sibudak acap..dgn jeritan,
-oi nyet...!! bangun2.. ko tanak masak ke???
aku jwp,
-ko msk je la sorg..tak pyh bising2..aku tamo msk pon.mkn roti sudah~
pastu,aku tros bangon sbb dak2 tu da mule memekak.

kol 8,kami start la berjalan. mule2 mmg langsung tak mencabar. agak bosan sbb cume jalan,jalan,dan jalan. tp die mule besh bile kaki cecah dalam aer.. perjalanan kami mmg totally ikot sungai. baju pon mmg get ready utk dibasahkan. tight dah pakai siap2 sbb name pon sungai. pacat + lintah mmg tunggu kaki kami utk habuan mereka. aku pon ade jugak derma darah pade beberape ekor pacat..kire halal la tu..
ekpedisi bertambah sronok bile jumpe aer terjun yg chantek~ sgt..yg kami dah lalu sume cume jeram.tak menarik.bile dah jumpe aer terjun,kaki aku pon mule la gatal nk masok dlm aer tuh.walaupon sedar yg baju,slua sume dah pon basah kuyup.



ni aer terjun yg pertame kami jumpe.. agak chantek.tp tak sechantek aer terjun kedua ngn ketiga(aer terjun ketiga aku tak dpt snap pict sbb takot hempon masok aer)

kami benti rehat kt aer terjun kedua.mandi2,sambel isi perot yg mengalami kebuluran sbb tak mkn bekpes.dpt maen aer bersame2 encik pacat.. byk betol pacat kt tempat ni.sronok kami sume derma darah..(kami kan pemurah)





kt sini la kami kenal ngn mangkuk2 ni..
fateh,haikal,azam,zizan,n tah sape2 lagi yg tolong aku ngn asiah(partner aku sepanjangn xpdc)




lepas dalam 1 jam jugak lepak sini,kami bergerak.ade lagi dalam 3 jam nk jalan. aku tade snap pict kt sini sbb hempon dah disimpan dalam beg plastik kalis aer. sbb lepas ni sungai mmg betol2 name sungai. arus deras + dalam.
ade satu mase tuh,aku tenggelam sbb terlepas tali.bile aku timbul blek,tali beg aku terjerut kt lehar.seb bek aku cpt tarek.klu tak,mau mati kt situ..terjerut beg sendiri.

lepas 3 jam,barulah kamu jumpe pintu masok gua gendang, walaupon tade pon signboard 'enter' kt situ,tp kali masok jugak.mmg seriau.sbb sepanjang jalan dlm gua tu melalui sungai.jd,sepanjang dlm gua tu,aku dok dlm aer.separas pinggang,paras lutut,paras buku lali,paras lutut ayam(ade ke??)
gua mmg gelap gile..bile sampai 1 port tu,kami kene dok ramai2 cam pendatang haram kene tangkap ngn penguatkuasa. tutup torch light.mmg gelap sgt2. langsung tade cahaya.bukak ngn tutup mate pon tak bley beza.kt situ,barulah aku rase camane rasenye buta. takot~

klua je dr gua,jumpe la last check point.. perjalanan pon abes~
tp 1 masalahnye yg mls betol nk buat..kene panjat tangge g naek atas puncak. stress betol..aku ag rela panjat gunung dpd panjat tangge yg gabak2 besanye. penat..!
sampai puncak,aku terase cam pelik sbb aku nampak bendera perak.kua2 je gua dah sampai perak. seb bek tak sampai johor tros..
lepak2 sekjap tunggu bas sampai,aku sempat snap pict.chantek view dr atas ni..





cuaca mendung.tp aku tak peduli sbb aku mmg tgh basah kuyup.nk tukar baju kering,tade tempat.so aku redah je la ngn baju basah2 tu tunggu bas dtg.lantak la..
bile ujan turun,aku pon sronok jugak sbb dpt maen ujan pulak.td maen sungai.ni maen ujan.. sok klu demam tatau la..

tp,tibe2 ujan pon turun.. budak2 laki sume stress sbb diowg da tukar baju.maklum la.. lelaki,tukar baju tak perlu cover2.yg badan chantek + badan buruk,sume open saje2..kami yg pompuan rilek je sbb kami mmg pakai baju basah.
ni la carenye nk lindung diri dari ujan bile tade langsung tempat berteduh..(tp basah jugak)



hujan dah mule la benti,baru bas sampai. sejuknye kami,mmg jgn cakap la. tambah plak ngn aircond yg sejuknye nauzubiLLAH..sampai tangan + kaki jadi kebas. nk tak nak kene la tahan sbb klu tak,takkan nk balek jalan kaki kan..
kol 8 mlm baru sampai uitm.

badan mmg sgt penat. tp aku ngn asiah sempat ag g pasa mlm sbb teringin nk mkn nasi kerabu. hoho~

sampai umah,mandi,mkn,lepak..tunggu mate ngntok.. kol 10 lebih,mate pon ngntok,tros tido tanpe ingt pape ag dah. heaven gile sbb dpt tido..

gamba2 yg snap saje2.tanpe arah tujuan..















But since you been gone
I can breathe for the first time
I'm so movin' on, yeah yeah
Thanks to you, now I get what I want
Since you been gone


::..aku rase seronok sgt2 sbb kali ni tade org nk halang aku.aku tak payah nk pikir org laen.aku boley buat suke ati aku.pegi mane aku suke. ckp ape aku nk. tak payah nk jage hati org.takot die marah la.die jeles la.. i feel so free.. ni la hikmahnye aku break ngn 'si die'.aku tak perlu nk sekat minat aku semate2 kerana nk jage hati 'si die'.. serabot~..::
::..nex wik ade 1 lagi camping bersame JPAM..aku dah excited giler..::
::..hadiah utk xpdc kali ni,spek aku ilang sbb jatoh dlm aer. seb bek aku spare contact lens.pastu tambah2 ag ngn ruam di seluruh kaki aku.gatal sgt2.jap lagi naek sampai leher.tambah plak lagi ngn segale lebam2 tah terlanggar ape.aku pon tatau.bahu plak lenguh sbb beg aku berat.khemah aku angkut sepanjang jalan.sbb tak sampai ati nk pas kt budak laen.dah la die tak biase masok utan. kang terlentang kebelakang plak sbb beg berat.tape la..aku dah biase camni..kulit ngade2 + sengal2 badan..dah name pon camping.aku pduli hape.aku still giler nk masok kua utan,turun naek gunung.saket mmg saket..tp puas hati.sgt2 puas hati sbb ni mmg minat aku dr dulu ag..::
::..kepade encik syukhry adam yg tade kene mengene ngn xpdc kali ni,ni aku dah tulis name ko..harap2 ko puas ati la ye.hehe~..::

waiting for the next damn cool extreme challange~

No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.