Friday, March 5, 2010

semanis kurma~

hari ni aku 'ter'tengok satu talk show "semanis kurma". bukan aku tak pernah tgk cite ni.klu sempat,aku tgk gak memandangkan di tgh2 hari jumaat ni tade cite yg boley di tengok. t hari ni,tajuk die agak menrik hati aku.

'serah dara bukti cinta'

ahli panel die kali seorg yg menarik. he's a yellow person. bukan sebab otak die kuning ke pe..tp sbb die suke pakai baju kaler kuning. hee~ dr.hm tuah iskandar. aku mmg minat ngn doktor ni. byk buku die yg aku da bace. unik~
panel kedue ni plak tade la aku minat sgt. cume kenal je la. darling ngasri.

menariknye topik diowg kali ni,berkisar pade isu maruah wanita. bile berchenta,berlebih sgt. susah jugak kn? baru kapel2 da nk perpeluk2 segale. ade tu,dpn kwn2,tanpe segan silu dok berpeluk2. mcm la die sorg je ade bf. kt sini la yg ustazah bahiyah tekankan td. nk berchenta,boley.tp jgn la berlebih sampai sanggup serahkan dara.sampai hilang rase malu,rase hormat pd org sekeliling. die mmg la seronok berpeluk2.yg tengok tu?? naek berbulu mate. lagi2 org tue2. kot ye pon,hormat jugak la org sekeliling.

4P yg kite perlu elakkan dlm chenta,
:. pandang
:. pegang
:. peluk
:. perzinaan

ade jugak sorg audience tanye td.soalan die,

"dr,klu kite da betol2 chentakan seseorang tu,dan rasenye mcm dah serasi sgt.mcm tak boley idop lagi dah tanpe die,tp mak ayah kite tak setuju. ape yg perlu kite buat? ikot ckp mak ayah kite atau teroskan niat kite dgn pasangan kite tu tanpe restu mak ayah kite"

soalan ni ditujukan pd dr. hm tuah iskandar. jawapan die..

"klu situasi mcm ni berlaku,kite sepatutnye mengutamakan mak ayah kite klu nk dibandingkan dgn pasangan kite yg baru je kite kenal tuh. kite membesar di depan mate mak ayah kite.die yg jage kite dr baby ag. mestilah die tau mane yg baek,mane yg buruk utk kite. klu die halang chenta kite ngn pasangan kite tuh,mestilah die lebih nampak ape yg kite tak nampak. ibu bapa melihat drpd sudut pandangn yang berbeza.melihat dr byk pandangan. sedangkan kite yg mentah ni,hanya melihat dr satu sisi saje. yg kite nampak,itu yg kite suke,yg kite suke itulah yg kite terime. kadang2 kite tak nampak ape yg org laen nampak.
tp klu kite dah terlalu suke sgt ngn pasangan kite tu,sampai rasenye tak boley idop tanpe die,kite try la pujuk mak ayah kite.tunjukkan kebaikan diri kite,kebaikan diri pasangan kite tu. ibu bapa ni biasenye akan mengalah pd kehendak anak. lagi2 klu yg anak tu nk sgt tu,bende yg baek. tp,fikirkanlah semula. pilihan ibu bapa biasanya pelihan yg terbaek.. *ni aku edit ngn ayat aku sendiri.bukan la doktor tu ckp sebijik camni. ni pe yg masok dlm palotak aku.hee~*

ustazah nur bahyah : maruah diri kita,adalah anugerah yg tak ternilai harganya dr ALLAH s.w.t. jd,jgn sie2kan maruah diri kita hanya kera seorang lelaki yg belom tentu jd suami kita.

ape yg aku dapat lepas tgk cite tu td,klu berchenta tu biarlah berpada2. jgn melampaui batas.
klu dah terlajak,susah nk patah balek. bende ni bukan skali due jd dpn mate aku. byk kali. jd,ni lah pengajaran yg aku rase patot aku ambek utk buat diri aku jd lebih 'mahal'.

aku pon bukanlah perfect.aku sendiri penah buat silap. mungkin silap aku tu taklah seterok mane,tp langkah drastik yg aku ambek adalah berundur dr silap itu.buat aku terselamat. pergi jaoh dr anasir2 yg boleh buat aku kembali buat silap. hasilnye,aku berjaye oertahankan maruah diri aku yg ade cume 1 je ni..mujurlah kesilapan tu masih diperingkat pra-matang.aku masih sempat berundur.klu la terlajak. mesti aku menyesal sampai mati.

doktor hm tuah iskandar pon ade ckp..
"yg chenta pertama sgt mahal harngenye. tak kirelah kite ade berape chenta sekalipon, 2 chenta ke,5 chenta ke,10 chenta ke,100 chenta ke,chsenta pertama ttp yg abadi.ttp diingati sampai bile2. tetap menghantui kite sampai bile2. jd,klu boleh chenta pertama kite tu,biarlah menjadi chenta terakhir. berkahwin dan hidup dgn chenta tu sampai bile2.klu tak,kite yg akan menjadi hantu dlm chenta itu sendiri.sebabnye,jike kite menjadi chenta pertama seseorang,orang itu akan sentiase ingat kite. even die dah bekahwin ke,hape ke."

::komen aku : seseorang da jadi hantu dlm hidup aku krn die chenta pertame aku. tp camane aku nk kawen ngn chenta pertama aku,sbb chenta pertama aku dah nk kawen ngn org laen?? huhu~

talk show ni buat aku sedar yg hidup bukan hanya untuk chenta. byk lagi prioriti laen yg lebih patut diutamakan.mate pon da terbukak. aku bukannye kecik lagi. da besa gabak dah. rasenye aku patut tahu ape pilihan yg aku ade.

aku mule sedar~

No comments:

masih.hidup.baik.baik.selepas.beberapa.kali.terjatuh.